purobest

Asbestattest

Voor wie?

  • Particulieren/ Makelaars zijn verplicht een asbestinventarisattest te laten opmaken bij de verkoop of schenking van woningen gebouwd vóór 2001. Deze verplichting geldt sinds 23 november 2022.

  • Werkgevers zijn sinds 1995 verplicht om voor elk gebouw waar ze personeel tewerkstellen, te beschikken over een asbestattest. Dit attest bevestigt de aan- of afwezigheid van asbesthoudende materialen in het gebouw. Deze maatregel is ingevoerd om de veiligheid en gezondheid van werknemers te waarborgen. 

  • Syndicus: Vanaf 01 mei 2025, zal het verplicht zijn om een asbestattest te hebben voor gemene delen. Purobest kan u dit tijdig bezorgen.

  • Asbestadvies voor veilige beslissingen: Bij Purobest zijn we er om je te begeleiden bij elke stap van je asbestgerelateerde beslissingen. Onze ervaren experts bieden deskundig asbest advies om je te helpen begrijpen welke stappen je moet nemen om de veiligheid van jezelf en anderen te waarborgen.
house, real estate, agent-6650186.jpg
Vastgoedmakelaars
house, mortgage, home-4101306.jpg
Particulieren
work, business, organize-4166471.jpg
Werkgevers

Wenst u meer informatie over een asbestattest? Aarzel niet om ons te contacteren. Een vrijblijvende offerte is vandaag nog mogelijk!

Hoe wordt een asbestattest opgemaakt?

De asbestkeuring gebeurt in 4 eenvoudige stappen.
Indien gewenst kunnen wij zowel de asbestkeuring, als het EPC na 1 plaats bezoek opmaken.

De inspectie kan gebeuren binnen 3 dagen na de goedkeuring van de offerte.
Het attest ontvangt u binnen 7 werkdagen na het plaatsbezoek.

1. Opdrachtformulier

Voorafgaan aan ons bezoek zullen wij u vragen om een opdrachtformulier in te vullen.
Het document zal na het plaats bezoek opgeladen moeten worden in de databank van Ovam.

2. Vooronderzoek

Voor het opstellen van het asbestattest, alsook het EPC, dient de opdrachtgever ons alle relevante documenten te bezorgen. Hieronder vallen bouwplannen, lastenboeken, facturen,..

Wij bezorgen de opdrachtgever vooraf een aanstiplijst met daarop welke documenten in aanmerking komen.

3. Plaatsbezoek

Op het afgesproken moment, zullen wij bij u ter plaatse komen om de woning te inspecteren.
Onze asbestdeskundige zal waar nodig stalen nemen van asbestverdachte materialen. Het nemen van stalen gebeurd steeds in overleg met de klant. De stalen worden naar een door Ovam erkend labo gebracht voor analyse.

Wij komen wanneer het voor u beste uitkomt, ook in het weekend.

4. Opmaak Asbest en/of EPC attest

Zodra wij de eventuele labo analyses hebben ontvangen, wordt het asbestattest gefinaliseerd.
Ten laatste 5 werkdagen na het plaatsbezoek bezorgen wij u het asbestattest.